tirsdag 5. mai 2009

Intervju av en elev på Fjellheim

Mandag 04.05 drog kommunikasjon og kulturklassen fra St. Hallvard videregående skole for å møte elevene på Fjellheim. Vi forberedte et intervju og noen barneregler og leker som er ansett som typisk norsk. Elevene på Fjellheim er mennesker som har vandret inn til Norge. Jeg intervjuet en elev som heter Aryan.

Hvorfor kom du til Norge? Trives du?

Fordi Norge er et fritt land, det er ikke krig her. Jeg trives her.
Hva synes du om nordmenn og Norge?
Jeg synes nordmenn er litt kalde, egentlig. Men det jeg liker ved Norge er naturen, jeg syns den er fin.
Hva er det du tenker på som typisk norsk? Hva liker du best med den norske kulturen?
Jeg syns den er bra. Jeg liker veldig godt og stå på ski eller å gå tur.
Hvordan er det å være innvandrer i Norge? Føler du deg godt tatt i mot?

Det er forskjellig fra mitt hjemland. Jeg lærte etter hvert fra to forskjellige kulturer; den norske og den jeg brakte med meg hit.
Hva synes du om norsk mat?

Jeg syntes norsk mat er godt, det er masse god mat her. Jeg liker pizza.
Hvordan er det å lære norsk?

Det er vanskelig om man ikke følger med i timene.
Hvordan føler du ungdommene i Norge er i forhold til ungdommene i hjemlandet ditt?

Det er veldig stor forskjell mellom dem. I mitt hjemland har ikke ungdommene frihet til å velge selv.
Har du opplevd noen kulturkræsj? J

a det har jeg. Som sagt, det er store forskjeller, men man lærer.
Hva synes du om snø?

Jeg liker snø veldig mye. Jeg liker blant annet å stå på ski.
Hvilke planer har du for fremtiden?

Jeg tenker først og fremst på å få meg en god utdanning. Senere vil jeg jobbe i apotek.
Hvordan synes du utdanningsmulighetene er i Norge? Hva tenker du om skolen du går på?

Utdanningsmulighetene er veldig bra i Norge, fordi mulighetene til å gjøre hva man vil, er der. Jeg liker også skolen, syns den er bra bortsett fra at den er litt gammel.
Har du fått noen norske venner?

Nei, jeg syns det er vanskelig å få kontakt med nordmenn.
Hvilke steder har du vært i landet?

Jeg var i Nord-Norge i ett år, og nå i Drammen.
Hva er det beste med å bo i Norge?

Det beste er nok at det ikke er krig her, og at jeg har frihet.

Ingen kommentarer: