tirsdag 31. mars 2009

Logg til konfirmasjonstalen

Kilder
http://folk.ntnu.no/bjornarb/hypertekst/konfirmasjon.html
http://www.human.no/

LOGG

Dette er en konfirmasjonstale til min lillebror. Formålet med talen er å gi han litt oppmerksomhet, for det er jo hans dag og hans feiring. Men videre prøver jeg også å være litt alvorlig, ved å fortelle han om hva som kommer til å skje videre, hva slags ansvar han har og at han må ta riktige valg. Jeg er senderen, og alle gjestene i konfirmasjonsfesten er mottakere til en viss grad, det er først og fremst lillebroren min som er mottaker, det er han som skal ta til seg alle ordene.

Virkemidler: gjentakelser, metaforer, retoriske spørsmål, utrop og direkte henvendelse.

I en konfirmasjon er det vanlig å bruke bunad, men veldig få fra min familie gjør det. Vi pynter oss heller med enkle, fine kjoler, og mennene dukker opp i dress. Når jeg står og fremfører talen er det viktig at jeg har en vennlig tone, men samtidig bestemt. For jeg vil at han skal ta meg på alvor når jeg prater om å ta de riktige valgene, og at hele talen ikke bare blir sett på som spøk og moro. Dette er jo en situasjon som de fleste anser som noe veldig ”stort” og det er derfor viktig å forberede seg godt før talen, og å vite hva man sier og om det passer i den situasjonen.

Jeg bruker logos til å overtale han, og få han til å forstå hva han kommer til å oppleve tiden fremover. Logos er ikke ment for å skremme han, men for å forberede han. Etos og patos får jeg flettet inn ved å fortelle hvor mye han betyr for meg, og hvor glad jeg er i han. At jeg gir mange komplimenter til broren min kan vekke følelser hos de andre gjestene også. At jeg henvender meg til han kan vekke enda sterkere følelser hos lillebroren min!

Ingen kommentarer: